Corporate storytelling: wat het is en waarom je het vandaag nog wilt inzetten!
Je wil dat jouw doelgroep aan gaat als ze jouw bedrijfsnaam voorbij zien komen. Maar hoe onderscheid je je van de rest? Eén manier om dit te doen, is door middel van employee generated content. Door een inkijkje te geven in je bedrijf vanuit de medewerkers, wek je vertrouwen bij een toekomstige medewerker, ook wel employer branding. Het positioneren van jouw bedrijf als hét toonaangevende merk tussen de concurrentie doe je met jouw corporate story – het verhaal dat jou uniek maakt.

Wat is corporate storytelling?
Een corporate story is eigenlijk niks meer dan de kern van jouw bedrijf. De geschiedenis, waarden, missie en visie – alles wat een bedrijf jouw bedrijf maakt. Dat is namelijk de kern van goede storytelling: op een boeiende manier een verhaal vertellen waar je publiek echt door gegrepen wordt. Met story telling breng je iets tot leven en geef je het meer ‘body’. Dit doe je ook met corporate storytelling.
Waarom een corporate story?
Er is meer aanbod dan ooit en bijna alles is al eens gedaan. Om je staande te houden in de competitieve markt, wil je daarom op zoek gaan naar jouw USP’s – unique selling points. Met een generieke slogan als “wij leveren kwaliteit”, kom je er niet. Met een corporate story kun je de unieke kenmerken van jouw merk of bedrijf overbrengen. Dit versterkt je merkidentiteit. Een ‘platte’, feitelijke tekst kan een AI-tool ook voor je schrijven, maar het stukje menselijkheid onderscheidt ons van de ‘machine’. Hiermee creëer je betrokkenheid, wat een belangrijke waarde is om mensen aan je merk te binden.
Zo vertel je een verhaal met impact
Corporate storytelling, hoe doe je dat? Ga terug naar de basis en vraag je af waarom je jouw bedrijf hebt opgericht. Waar begon het en waarom? Dit is de kern van jouw corporate story. Vervolgens ga je het verhaal verder ‘aankleden’. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door je team erin te betrekken. Hiermee licht je ook de verbinding binnen je bedrijf uit.
Hulp nodig bij corporate storytelling?
Ben je klaar om jouw corporate story op papier te zetten? Denk dan aan de volgende punten:
- Begin bij de kern
- Formuleer een heldere boodschap
- Vertel een (opr)echt verhaal
Kun je wel wat hulp gebruiken bij corporate storytelling? Als brandingbureau dompelen we ons onder in jouw bedrijf en weten we de kern van jouw merk in woorden te vatten. We kunnen je ook helpen bij het bepalen van een koers als jouw bedrijf zich nog in de opstartfase bevindt. Neem contact met ons op om een kopje koffie te komen drinken en de mogelijkheden te bespreken!