De basisprincipes van een sterk logo
Een écht sterk logo herken je gelijk. Denk maar eens aan de ‘swoosh’ van schoenenmerk Nike, de zeemeermin van wereldberoemde koffiezaak Starbucks of de rode letters van de kledingwinkel H&M. Ik durf te wedden dat je zojuist een vrij helder beeld van deze logo’s in je hoofd hebt kunnen schetsen.
De basisprincipes van een sterk logo
Voordat we beginnen met de basisprincipes beantwoorden we de vraag; wat is een logo nou eigenlijk?
Een logo is een visuele representatie van jouw merkidentiteit. Het staat nooit op zichzelf, maar is het meest visuele en herkenbare onderdeel van een huisstijl. Het logo is simpelweg onmisbaar en eigenlijk het belangrijkste onderdeel, dit wordt dan ook op elke communicatie-uiting gebruikt. Je logo kan bestaan uit een beeldmerk, tekst of een combinatie van beide. Een beeldmerk is een grafisch element, een goed voorbeeld hiervan is de ‘swoosh’ van eerder genoemd merk Nike. Andere merken kiezen ervoor om slechts een tekstueel logo te gebruiken, zoals de H&M. Een mix van beeldmerk en tekst zie je dan weer terug in het logo van de Starbucks.
Een goed logo hoeft niet per se veel geld in het laatje te brengen, maar kan wel een bepalende factor zijn om je bedrijf op de kaart te zetten. Het kan een professionele indruk achterlaten en de herkenbaarheid van jouw merk of bedrijf vergroten. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde; een slecht logo schrikt potentiële klanten af. In dit artikel leggen we je uit wat de basisprincipes van een sterk logo zijn.
1. Eenvoud
Logo’s met de meeste impact zijn verrassend eenvoudig, denk maar eens aan Apple en hun logo ontwerp. De meeste mensen concentreren zich slechts kort op een logo, dus is eenvoud van groot belang. Oftewel, een logo volgens het K.I.S.S. principe: Keep it simple, stupid. Als iemand door de stad fietst en vluchtig een poster passeert, heb je maar kort de tijd om het logo op te laten vallen en in het geheugen van de voorbijganger te prenten. Het is de kunst van het weglaten waardoor je je logo zo eenvoudig maar krachtig mogelijk kunt uitdrukken. Hiermee vergroot je de herkenbaarheid en is de kans groter dat je je doelgroep aanspreekt en deze je (onbewust) onthoudt. En dát is natuurlijk precies wat je wil bereiken.
2. Tijdloos design
Een tijdloos logo is essentieel voor de herkenbaarheid die je wil gaan creëren. Natuurlijk moet een huisstijl continu bijgeschaafd worden om up-to-date te blijven, maar je logo wil je het liefste niet tot zo min mogelijk veranderen. Je ziet het natuurlijk wel eens voorbij komen dat merken opeens een rebranding doen, dit is het compleet omgooien van de naam, logo, huisstijl of een combinatie hiervan. Tijdloze logo’s plaatsen kwaliteit boven kwantiteit en verwijderen veel van de onnodige elementen en leggen de focus op wat werkt voor hen. Starbucks heeft sinds het oprichten hun logo tot nu toe drie keer een likje verf gegeven, maar blijft in grote lijnen bij hun originele ontwerp. Zo blijven ze relevant en effectief; mensen herkennen het bedrijf ondertussen al 40 jaar. Het is verleidelijk om los te gaan met de nieuwste ontwerp trends en rages maar als je dit doet, zul je op de lange termijn zien dat rebranding onvermijdelijk is.
3. Herkenbaarheid
Goede logo’s hebben iets unieks zonder het te overdrijven. Herkenbaarheid en uniekheid gaan hand in hand, het versterkt elkaar. Het valt op en dus onthouden mensen het beter. Je wil niet concurreren met een bekend(er) merk omdat jullie logo’s op elkaar lijken. Een gedenkwaardig logo moet er altijd naar streven om uniek te zijn. Zelfs in sectoren waar er standaarden en gemeenschappelijke normen voor ontwerpen bestaan, moet je logo er altijd op gericht zijn om zoveel mogelijk op te vallen tussen de concurrentie. Dit is nog best een opgave en veel bedrijven falen hier dan ook in. Hoeveel hoveniersbedrijven zie je met een blad, boom en/of de kleur groen in hun logo voorbij komen? Je ziet wel snel dat het om een hovenier gaat, maar welke van de tientallen hoveniers met op elkaar lijkende logo’s is degene die je bedoelde? Een concurrentieonderzoek is een handige manier om een duidelijker beeld te schetsen voor je bedrijf en diens ligging in de markt.
4. Relevantie
Het is belangrijk dat je logo je merkidentiteit goed representeert, maar moet natuurlijk ook relevant zijn voor de markt of doelgroep waar je je op richt. Zoals eerder genoemd is een concurrentieonderzoek van belang, maar zorg dat je ook een dieper begrip van je doelgroep creëert. Vanuit daar kun je gaan kijken welke kleuren, lettervormen en grafische elementen deze groep het meest aanspreekt en waar je de meeste conversies uit haalt. Een logo is puur bedoeld voor identificatie en herkenning, en ontwerp elementen kunnen hier een belangrijke rol in spelen.
Bekijk wat jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Zo wil je als ziekenhuis een rustige, serieuze en professionele uitstraling hebben terwijl dit bij een speelgoedwinkel voor kinderen compleet het tegenovergestelde kan zijn. Maar, make no mistake: een hoveniersbedrijf hoeft geen boom of blad in hun logo te hebben, een restaurant geen mes en vork, en een computermerk geen computer.
5. Veelzijdigheid
Last but not least: een sterk logo kan veelzijdig ingezet worden. Vergroot je zichtbaarheid door je logo te optimaliseren voor zowel online als offline gebruik, op verschillende groottes en kleuren. Het moet op elke communicatie-uiting tot zijn recht komen en nog steeds leesbaar blijven. Ook is het belangrijk om hier de eenvoud in gedachten te houden. Je logo kan nog zo mooi zijn, maar als het niet leesbaar of herkenbaar is op elk formaat, verliest het zijn waarde. Het moet te gebruiken zijn op zowel een billboard als op een visitekaartje. Ontwerpers gebruiken daarom vectors voor logo ontwerp, aangezien je deze lekker kunt uitvergroten zonder kwaliteit te verliezen. Ideaal.
Ook zie je verschillende gradaties van logo’s voorbij komen, wat je een responsief logo noemt. De toenemende integratie van technologie heeft een enorme impact op het huidige ontwerpvak. Wanneer je een website bezoekt en de browser verkleint, of dezelfde website op je smartphone bezoekt, zul je zien dat het aantal ornamenten verminderd of verwijderd worden. Hierbij is een sterk beeldmerk van belang dat op zichzelf kan staan.
Conclusie
Een ‘goed’ logo is een kwestie van smaak, maar met alle behandelde principes leg je een sterk, kwalitatief fundament voor jouw logo. Achter een goed logo zit een filosofie, dus denk ook zorgvuldig na over je merkidentiteit. Een goede indruk maak je tenslotte maar één keer.
Wil je een professioneel logo laten ontwerpen? Neem dan gerust contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen!