Wat is de impact van een goede huisstijl?

Een huisstijl, wat is dat nou eigenlijk en wat valt er onder die overkoepelende term? Het is een stuk makkelijker dan je denkt. Sterker nog: als je om je heen kijkt tref je het overal. Stel je voor, je loopt de deur uit naar de Albert Heijn en ziet daar een PostNL busje voorbijrijden. Zonder er veel over na te denken, herken je meteen de merken aan hun kleurgebruik en logo’s. Deze consistente en herkenbare uitstraling komt voort uit een écht goede huisstijl.

Wat is de impact van een goede huisstijl?

Wat is de definitie van een huisstijl?

Je kunt het zelf zo uitgebreid maken als je wilt, maar in de basis is het een verzameling van visuele elementen die de identiteit van jouw bedrijf goed weergeven en zorgen voor dat herkenbare aspect. Het is eigenlijk een van de eerste en (we durven te zeggen) toch wel belangrijkste stappen die je als bedrijf doorloopt. Zonder merkidentiteit ben je nergens en een goede vormgever helpt je om je merkidentiteit te visualiseren. Het oog wil tenslotte ook wat. 

Weet je nog niet goed wat je merkidentiteit is? Leg de basis voor jezelf, werk dit uit of huur een bureau in (Studio Bonjour to the rescue!). Om hiermee te beginnen, analyseer je je kernwaarden, missie en visie en bepaal je wat je met jouw merk wil uitstralen. Hier komt ook een stukje concurrentieonderzoek bij kijken en aan de hand daarvan bepaal je wat jouw Unique Selling Point (USP) gaat worden. Zodra de basis rond is, kun je aan de slag met het visualiseren en dus het ontwikkelen van jouw huisstijl.

Elementen van een huisstijl

In elke huisstijl zul je een paar terugkerende elementen vinden. Al deze elementen zijn belangrijk om toe te passen in je communicatie-uitingen. Door deze elementen consequent door te voeren, zorg je voor een uniforme uitstraling die bijdraagt aan de merkbeleving van je klanten (en de professionaliteit van je bedrijf).

1. Logo

Dit is de eerste en belangrijkste stap. Heb je ooit een bekend merk gezien zonder logo? Precies, ondenkbaar. Sterker nog, dit is waar je een bedrijf aan herkent. En dat is gelijk wat een logo echt sterk maakt; de herkenbaarheid en het weergeven van je merkidentiteit. Het dient dus ook uniek te zijn. Je logo zie je in al je uitingen terug en moet op elk design en elke grootte goed tot zijn recht komen. Uiteindelijk zul je zien dat een écht goed logo ontwikkelen toch een stuk moeilijker is dan het in eerste instantie lijkt.

2. Typografie

Als je het over typografie hebt op design gebied, dan spreek je eigenlijk over de keuze van het lettertype. Dit is een belangrijk aspect aangezien dit vrij bepalend kan zijn in de algehele uitstraling van je communicatie uitingen. Zo geeft een dunne, iele titel een heel andere toon af dan een dikke, vetgedrukte titel. Als we er iets dieper in duiken zul je zien dat hier ook de kunst en techniek van het rangschikken van de tekst onder valt. Zo verbeter je de leesbaarheid, het uiterlijk en de interpretatie.

3. Kleuren

Kleur. Je ziet het overal om je heen. Misschien heb je weleens gehoord van kleurenpsychologie en hoe kleur je stemming of zelfs je beslissingen kan beïnvloeden. Dit geldt dus ook voor jouw huisstijl en hier kun je handig gebruik van maken. Gebruik primaire, secundaire en accentkleuren voor een gevarieerd palet en consistentie van je uitstraling. Denk goed na over welke kleuren je gebruikt; wat voor emoties en associaties wil je oproepen als iemand jouw merk ziet?

4. Vormgevingselementen

Dit is weer zo’n lekker breed begrip dat je helemaal zelf mag invullen zoals je wilt. Van patronen, symbolen en foto’s tot illustraties, noem het maar op. Ze kunnen allemaal een goede aanvulling zijn op je huisstijl, zolang ze elkaar versterken. Heb je gekozen voor een gedurfde, stoere uitstraling? Dan passen sierlijke lijntekeningen daar misschien niet helemaal bij. Wel kun je tussen de concurrentie uitspringen door bijvoorbeeld sterke fotografie en een bold font toe te voegen aan je huisstijl.

5. Consistentie

Misschien niet een design begrip, maar zeker essentieel bij het ontwikkelen van een huisstijl. Zodra het ontwerp helemaal rond is het belangrijk om het overal door te voeren. Zowel voor offline- als online uitingen. Denk hierbij aan een website, social media, flyers of je visitekaartjes. Veel bedrijven die hun huisstijl hebben uitbesteed, kiezen ervoor om een huisstijl handboek te laten maken. Hierin wordt precies beschreven hoe jouw huisstijl in elkaar zit zodat medewerkers en derden hier gemakkelijk mee aan de slag kunnen.

6. Onderhoud

Vergeet niet: jouw merk leeft en jouw huisstijl dus ook. Daarom is het belangrijk om eens in de zoveel tijd de ontwikkeling van jouw onderneming onder de loep te nemen. Als er grote veranderingen zijn in de merkidentiteit, kan het nodig zijn om de huisstijl daar wat op aan te passen. Een huisstijl die wat anders uitstraalt dan een merkidentiteit, dat kan gaan clashen. 

Conclusie

Je huisstijl is cruciaal en dat wat mensen associëren met je merk. Ongeacht of je een kleine of grote onderneming hebt, draagt een ijzersterke huisstijl bij aan herkenbaarheid en professionaliteit. Door te investeren in een goed doordachte huisstijl, versterk je je merkidentiteit en zet je jouw onderneming sterk in de markt. Met de elementen die we hebben besproken, leg je een goede basis voor je huisstijl. Vergeet niet om er regelmatig wat liefde en aandacht aan te schenken zodat deze, in lijn met jouw bedrijf, actueel en relevant blijft. Wil je dit liever overlaten aan professionals? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen bij het ontwikkelen, versterken en/of onderhouden van een huisstijl.