Kleur bekennen: hoe kleurpsychologie jouw merk kan versterken
Zonder dat je het door hebt, word je dagelijks beïnvloed door de kleuren om je heen. Dit geldt niet alleen voor je humeur, maar ook voor je houding, productiviteit of zelfs je spijsvertering. Kleur heeft een soort magisch effect op het menselijk lichaam en wordt binnen de marketing handig gebruikt om specifieke reacties bij de consument op te roepen. Kleuren kiezen is essentieel bij het creëren van je huisstijl. En ja; natuurlijk is de esthetiek van kleur een kwestie van smaak, maar de psychologische werking is wereldwijd bestudeerd en zal je extra verheldering geven bij het kiezen van een kleurenpalet.

Hoe werkt kleurenpsychologie?
Je hebt vast weleens zo’n kleurenwaaier voorbij zien komen waarin staat dat geel wordt gebruikt om enthousiasme uit te stralen en groen staat voor milieubewustheid. Dit zijn zeker geen onwaarheden, maar ligt een stuk genuanceerder dan je in eerste instantie denkt. Zo hebben kleurdimensies verschillende werkingen op verschillende breinen.
Kleurendimensies
Als je weleens met ontwerpen bezig bent geweest, ook al is het in Canva of misschien wel Adobe Suite, dan zul je ongetwijfeld een kleurenwiel tegen zijn gekomen. De opties voor je kleurenpalet zijn eindeloos, dit komt door verschillende dimensies zoals Hue (tint), Value (helderheid) en Saturation (verzadiging). De dimensies waarmee marketeers het meeste spelen, is de tint. Dit is opvallend omdat helderheid en verzadiging juist de meeste emotionele impact hebben op de consument. (Vasse, z.d.)¹

Hue is plat gezegd de tint, oftewel de naam van een kleur.

Value laat zien hoe helder je kleur weergeven wordt. Met een hoge intensiteit aan helderheid is je kleur lichter, en andersom.

De Saturation (verzadiging) geeft in principe aan hoe fel de kleuren zijn. Als een kleur weinig verzadiging heeft, dan is hij flets.
Persoonlijke associaties
De Ecological Valence Theory (Palmer & Schloss, 2010)² is een theorie die suggereert dat ons gevoel bij bepaalde kleuren gebaseerd is op de gebeurtenissen in ons leven. Blauw en roze zorgen voor een onbewuste kleurvoorkeur afhankelijk van het geslacht waar je mee geboren bent en bijvoorbeeld het speelgoed waar je vroeger mee gespeeld hebt. Ook zorgen vervelende gebeurtenissen (zoals bijvoorbeeld een ongeluk met een groene hamer) voor een negatief gevoel bij het zien van de desbetreffende kleur.
Kleuren toepassen in de praktijk
Naast persoonlijke associaties, dragen de cultuur en het tijdperk waarin je opgroeit ook bij aan je persoonlijke belevenis. (Clarq Agency, 2024)³ Mensen uit de jaren 60 en 70 zullen een nostalgisch gevoel ervaren bij de aardse retro-tinten van dat tijdperk. Deze associaties worden gevormd door verschillende knooppunten in het brein zoals emotie (bijv. geluk), zintuiglijke ervaring (bijv. disco muziek) en semantische betekenis (bijv. de term ‘hippie’). Dit wordt doorgaans je leven aangevuld met meerdere gebeurtenissen en zal je onbewuste oordeel vormen.
In de praktijk is het belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Als je in Deventer met een rood & geel gekleurd shirt rondloopt wordt je waarschijnlijk gezien als supporter van Deventerse voetbalclub ‘Go Ahead Eagles’. Mocht je hetzelfde shirt aan doen naar Thailand, dan zou je daar niet de tempel in mogen of zelfs gezien kunnen worden als een politiek activist.
Daarnaast is context van belang, mocht je het toepassen in de praktijk. Zo wordt de kleur geel bij een eetgelegenheid universeel geassocieerd met ‘snel’ en ‘goedkoop’ eten, terwijl het in Nederland bij verkeersborden langs de weg bekend staat als een waarschuwingskleur. Kijk voor jezelf wat het beste past bij de sector en doelgroep die je wil aanspreken en op welk gevoel je een beroep wilt doen.
Welke kleuren kies ik voor mijn merk?
Kleur en emoties gaan hand in hand. Haal hier profijt uit bij het ontwikkelen van je huisstijl en benadruk je merkidentiteit met een ijzersterk kleurenpalet. Voordat je alle kleuren uit de kast trekt, is het uiteraard wel belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je wilt uitstralen met je merk en hoe je je doelgroep wil bereiken. Weet je niet waar je moet beginnen, dan doen we het toch samen? Neem gauw contact met ons op!