Merkconsistentie: waarom een brandbook onmisbaar is
Een brandbook. Ook wel bekend onder de alias “brand guide”, “brand identity guide”, “style guide”, “brandmanual”, of op zijn Nederlands: “huisstijl handboek”. Het beestje heeft vele namen. Maar ongeacht hoe je het noemt, de essentie blijft hetzelfde: het is het fundament van jouw merkidentiteit. Van logo’s en kleuren tot tone-of-voice; een goed brandbook zorgt ervoor dat je merk altijd op dezelfde manier wordt gepresenteerd. Of het nu op je website, je sociale media of op een productverpakking is. In deze blog vertellen we je meer over waarom merkconsistentie zo belangrijk is en waarom een brandbook daarbij niet mag ontbreken.

Waarom een brandbook maken?
Het brandbook is een waardevol document met informatie over het bedrijf. Zo is het voor zowel de designer als de klant overzichtelijk welke regels er zijn opgesteld.. Het woord “branding” heb je vast weleens voorbij horen komen. Veel mensen denken hierbij gelijk aan een logo, of de visuele huisstijl, maar het is veel meer dan dat. Branding omvat alle activiteiten waarbij jouw logo, naam of beeldmerk zichtbaar is om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Het gaat verder dan enkel het verkopen van je product; het draait om het oproepen van emoties bij de consument en het communiceren van de diepere boodschap van je merk.
Waarom is merkconsistentie zo belangrijk?
Branding draait dus niet altijd om het direct aansporen van een klant tot actie, maar om een onvergetelijke indruk achter te laten. Het is de motor achter het succes van ieder bedrijf, maar vaak wordt de kracht ervan onderschat. Door consistent gebruik van je branding, bouw je herkenbaarheid op, waardoor klanten zich aangetrokken voelen en vertrouwen in je merk krijgen. Het geeft je merk een duidelijke identiteit en waarden, wat de band met je klanten versterkt. Merkconsistentie biedt bovendien richting en motivatie voor je team en zorgt ervoor dat klanten altijd weten wat ze van je kunnen verwachten, zodat je een echte emotionele connectie kunt creëren. Sterke merkconsistentie levert bovendien op de lange termijn enorme voordelen op, doordat het de basis legt voor groei en nieuwe mogelijkheden.
Elementen van een brandbook
Om de essentie van je bedrijf helder te communiceren, beschrijf je in je brandbook zowel je merkidentiteit als je visuele identiteit. Je merkidentiteit kun je beschrijven aan de hand van enkele kernpunten:
- Missie: Waarom bestaat jouw merk en wat drijft je om te doen wat je doet?
- Visie: Wat is je toekomstvisie? Waar wil je over 5 tot 10 jaar staan met je bedrijf?
- Kernwaarden: Wat zijn de belangrijkste waarden en principes die jouw merk belichamen?
- Doelgroep: Voor wie ontwikkel je producten of diensten?
- Merkessentie: Wie ben je als merk en wat maakt jou uniek?
- Onderscheidend vermogen: Hoe onderscheid je je van je concurrenten?
Je visuele identiteit bestaat uit je huisstijl. Jouw huisstijl is datgene waaraan jouw klanten je kunnen herkennen zoals je logo, typografie, kleurenpalet en media. Daarnaast heb je nog richtlijnen voor copywriting zoals je tone-of-voice of een schrijfwijzer. Afhankelijk van je bedrijfstype kunnen aanvullende eFTGB lementen nodig zijn. Richt je je bijvoorbeeld vooral op video? Dan voeg je motion branding toe. Is je bedrijf uitsluitend actief op social media? Dan pas je het brandbook aan om duidelijke richtlijnen voor die platforms op te nemen.
Conclusie
Een goed lettertype is meer dan een esthetische keuze: het vormt de kern van je merkidentiteit. Het bepaalt hoe je boodschap overkomt bij je doelgroep en beïnvloedt de leesbaarheid en algehele gebruikerservaring. Het is een essentieel onderdeel van elk ontwerp, en verdient daarom de nodige aandacht bij elke ontwerpfase. Bij Studio Bonjour begrijpen we dit als geen ander! Wil je meer weten over de impact van typografie op jouw merk? Neem dan contact met ons op, we helpen je heel graag verder!

Bonjour, c’est Fleur!
Grafisch vormgever bij Studio Bonjour
Maak kennis met onze grafisch designer en absolute Adobe-koningin. Met haar creatieve visie maakt ze de mooiste designs en tovert ze elk design om in iets tastbaars. Of het nu gaat om een minimalistisch logo of een gedetailleerde brochure: Fleur weet precies hoe je van een idee iets maakt dat niet alleen mooi is, maar ook écht blijft hangen. Op Studio Bonjour neemt ze je mee in de wereld van grafisch design, en wie weet leer je een paar designtrucs van haar onderweg!